Då är ännu en helg till ända och vilken helg det varit med en massa lek i snön och julkänslorna har legat på topp! Igår efter frukost åkte julpyntet fram och barnen sprang runt i huset för att placera ut tomtar och änglar. Vid elvatiden kom mina föräldrar upp tillsammans med en av barnens kusiner... Fortsätt läsa →
Decembers dofter
Idag är det doft som är temat i Christels decemberutmaning och det finns så många dofter som jag förknippar med december och jul. Och just nu doftar hela huset nybakade pepparkakor, helt underbart! Vi gjorde ganska mycket pepparkaksdeg och idag bakade vi vara ett par stycken (barnen blir rastlösa efter en stund) och imorgon bakar... Fortsätt läsa →
Decembers smaker
December är igång ordentligt här hemma. Första ljuset är tänt, julbaket är påbörjat och under veckan kommer julpyntet upp. Och i sann decemberanda hakar jag på Christels decemberutmaning där dagens ord är smak. Lussebullarna går åt som smör här hemma, och saffran är en doft som jag verkligen förknippar med december och jul. Doften och... Fortsätt läsa →
En helg med böcker
Denna helg har det varit fullt upp med både bokmässa och julmarknad. I lördags var det Åtvidabergs bokmässa hos biblioteket i Åtvidaberg här i Östergötland. Jag är så glad att jag fick en inbjudan att stå där tillsammans med ett par andra lokala författare. Personalen på biblioteket var så trevliga och mässan var jättebra anordnad,... Fortsätt läsa →
Ett illegitimt barn fyller ett år!
Idag fyller min lilla bok 1 år! Tänk vad tiden har gått fort, och samtidigt har det hunnit hända så mycket under året. Signeringar, bokmässor, intervjuer och en massa annat skoj! Men det roligare av allt är ändå när boken hittar hem till läsare och blir uppskattad❤️ Får nypa mig i armen varje gång, och... Fortsätt läsa →
Hej mitt vinterland!
Nu har snöyran dragit förbi och en massa snö har lagt sig på marken och ger naturen ett nytt liv. Allting blir ljusare, man blir piggare och det är faktiskt något extra magiskt med vintersolen. Kallt som attan har det varit och nu på kvällen har det sjunkit ner till -15. Dagens fina vädret har... Fortsätt läsa →
Check på den, snö och träning
Idag var det dags för min skrivdag, dagen som har blivit min dag och som jag njuter dessa dagar även om de precis som idag blir intensiva. Direkt efter barnen var lämnade på förskolan tände jag en brasa i kaminen och parkerade mig med datorn i fåtöljen. Målet var att skriva klart en novell, och... Fortsätt läsa →
Banankaka – recept
Då receptet på banankakan vi brukar baka här hemma har efterfrågat så kommer det här. Perfekt att göra på bananer som börjar bli övermogna. Ingredienser: 100 gram rumsvarmt smör/margarin 2-3 bananer beroende på storlek 2 ägg 2 dl socker 4 dl vetemjöl 1 msk bakpulver 2 tsk vaniljsocker 1 dl mjölk (Hakad choklad kan tillsättas... Fortsätt läsa →
Julpyssel med tomtar och snögubbar
Under helgen har vi haft lite julpyssel här hemma. I lördags efter frukost åkte lera fram och vi formade jultomtar och snögubbar och Melissa gjorde en tomtebil som hon kallar det. Alla figurer fick torka över natt och idag efter frukost var det dags att ge dem lite färg. Återigen satt hela familjen kring köksbordet... Fortsätt läsa →
Vinter, lera och banankaka
Nu känns det verkligen som vintern är på väg. Vid morgonrundan dansa mjuka snöflingor runt i luften, underbart tyckte både jag och Melissa. Hon följde med på rundan, det var hon bestämd på att få göra när hon kom in och väckte oss på morgonen. Mysigt med sällskap! Dagen har gått med rasande fart och... Fortsätt läsa →